Als jonge vrouw die opgegroeid is in de digitale wereld, zijn de ontwikkelingen allemaal erg logisch. Ik ben gewend mijn persoonlijke verlangens en dromen te delen met het wereld wijde web. Ik denk ik er niet meer bewust over na welke stappen ik moet nemen om een profiel bij Facebook aan te maken. Onder de noemer: dat spreekt toch voor zich? Maar…is dat wel zo?

Hoongelach of toenadering

Vandaag maakte een collega mij ervan bewust dat het digitale tijdperk helemaal niet voor zich spreekt. Hij zei: “Waarschijnlijk roep ik nu Homerusiaans hoongelach over me af, maar hoe meld ik me nu aan bij dat Twitter? Moet ik dat doen via…uh Facebook?”

Inderdaad kon ik gegrinnik niet onderdrukken. Niet zo zeer vanwege zijn vraag, maar meer vanwege de schaamte die ik voelde. Ik was totaal uitgegaan van mijn wereld en mijn werkelijkheid. Mijn leven is digi-ja. De wereld van deze collega wil heel graag digi-ja zijn, maar zit nog in digi-nee. Een ontzettend grote kloof, waarbij collega’s elkaars taalgebruik en cultuur steeds minder gaan begrijpen.

Kloof digital immigrants en digital natives

Je kunt deze kloof uitleggen met de termen digital native en digital immigrant. Volgens de definitie is een digital native iemand die ongeveer na 1980 geboren is en dus opgegroeid is met computer en internet. Een digital immigrant is iemand die deze technologische ontwikkeling pas op latere leeftijd heeft meegekregen en de keuze had om zich in de vernieuwing te verdiepen of niet. Dit betekent overigens niet dat iemand die ouder is dan dertig automatisch geen verstand heeft van digitale ontwikkelingen. Het is een indeling om aan te geven vanaf welk jaartal mensen volledig digitaal opgegroeid zijn en voor wie digitale ontwikkelingen vanzelfsprekend en logisch zijn als een tweede natuur. Net als een Engelse native speaker altijd beter Engels zal spreken dan een Nederlander.

Logische vragen

Wat is een hashtag? Wat zijn trending topics? Hoezo is een Facebook Fanpagina interessant voor een bedrijf als de onze? We hebben toch een website die net vernieuwd is? Logische vragen voor een organisatie waar vooral digital immigrants werken. Als digital natives ligt voor ons de belangrijke taak om ons bewust te worden van deze kloof en het initiatief te nemen om de kloof op een juiste, niet veroordelende wijze te dichten. En uiteindelijk weten we dat een Nederlander door veel Engels te spreken best in de buurt kan komen van de native speaker.

Wees je bewust van de kloof

Wees je bewust van de kloof

 

Tags
No Tag

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annelies van Ek

Voor een communicatieadviseur is het belangrijk om je te blijven ontwikkelen. Deze website stimuleert mij om over mijn vak na te denken, visie te ontwikkelen en inspiratie op te doen. Passies hierin zijn verandercommunicatie, faciliteren van interactie en verrassende events.

Momenteel werk ik bij Sabel Communicatie als veranderkundig communicatieadviseur.

Kop koffie? annelies@sabelcommunicatie.nl

Sorry, we're having trouble loading this Tumblr.