Bijna 3 maanden aan de slag als Community manager Yammer en ik beleef al mijn eerste community management appreciation day. Trots dat ik nu bij deze beroepsgroep mag horen. Maar wat doe je nu daadwerkelijk als Community Manager? En heeft het wel een aparte ik waardeer-je-dag nodig?

Pionieren
Het is allereerst pionieren. Ja, er bestaat een appreciation day, maar het is nog een relatief nieuw beroep. De houvast in theorie is niet echt te vinden in boeken. Je leert het door autodidactisch aan de slag te gaan en proactief het internet af te struinen naar interessante onderzoeken en gave casuïstiek, maar het beste leer je door het gewoonweg te doen. Waar werk ik aan?
Stap voor stap
De implementatie kun je opbouwen uit vier pijlers:
  1. Promotie – “Het Yammer-evangelie” verkondigen en het platform bekend maken door middel van interne campagnes.
  2. Instructie – Yammer is niet zo intuïtief als het bedrijf zou willen. Medewerkers hebben hulp nodig, in meer of mindere mate, om Yammer te gebruiken, zodat het hen daadwerkelijk toegevoegde waarde op levert. Samen gaan we op zoek naar “what’s in it for them, what’s in it for their daily work”. Instructie ontwikkelen in allerlei vormen en maten. Voor ieder wat wils.
  3. Monitoring – Welke kansen zijn er op het platform om volwassen te worden? Belangrijk daarbij is het faciliteren van een veilige cultuur, zodat collega’s met elkaar kennis durven delen. Daarnaast doe ik ook veel op de achtergrond: Wat zeggen de statistieken? Als Community manager, “manage” je vooral groepen, documenten en gebruikers. Leden kunnen bijvoorbeeld alleen bij het platform als ze werkzaam zijn bij de organisatie. Wat als ze een andere job hebben gevonden?
  4. Verbinding – Een community krijgt meer waarde wanneer er meer mensen actief zijn. Daarnaast geldt dat de diversiteit aan kennis helpt bij het volgroeien. Op ons Yammer-platform stellen collega’s onder andere veel vragen. Ik vind het belangrijk dat het gros van de vragen snel een antwoord krijgt. Dat betekent soms ook achter de schermen collega’s oproepen en stimuleren om hun kennis te delen en een antwoord te geven. Hierin spelen de ambassadeurs een belangrijke rol. Zij zijn linking pins die Yammer tot een succes kunnen maken.

Al met al vind ik een appreciation day wel te Amerikaans. Als nuchtere Nederlander is de secretaressedag naar mijn idee genoeg aandacht voor een bepaalde beroepsgroep. Wanneer een collega zich geholpen voelt, dan is dat waardering genoeg. Bovendien is dat een stimulans om te zorgen dat elke dag een “ik-waardeer-je-dag” is.

Tags
No Tag

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annelies van Ek

Voor een communicatieadviseur is het belangrijk om je te blijven ontwikkelen. Deze website stimuleert mij om over mijn vak na te denken, visie te ontwikkelen en inspiratie op te doen. Passies hierin zijn verandercommunicatie, faciliteren van interactie en verrassende events.

Momenteel werk ik bij Sabel Communicatie als veranderkundig communicatieadviseur.

Kop koffie? annelies@sabelcommunicatie.nl

Sorry, we're having trouble loading this Tumblr.