Beste borstvoedingsmaffia,

Deze ode is voor jullie. Ondanks dat jullie mij ontzettend veel stress gaven de afgelopen periode, zijn jullie namelijk wel de beste. De beste in beïnvloeden. Daar kan menig Public Affairs-afdeling een puntje aan zuigen. Mogelijk hebben ze daarbij wel een tepelhoedje nodig, maar misschien kunnen jullie hen daar ook in voorzien. In deze ode geef ik jullie graag de credits voor jullie zorgvuldig opgebouwde monopolie. Hieronder jullie belangrijkste strategieën.

Onderzoek en certificering: bron voor beïnvloeden op autoriteit

Jullie beschikken over de mooiste onderzoeken met allemaal dezelfde conclusie: borstvoeding geven is het beste wat een moeder kan doen. Deze conclusie gebruiken jullie handig in het overtuigen van verschillende spelergroepen. Het is de bron die deze groepen gebruiken om de mama in spe te overtuigen borstvoeding te geven. Wat dacht je van de verloskundige die een cursus aanbiedt over borstvoeding en in het kraambed alles op alles zet om de borstvoeding te laten slagen. Maar ook de World Health Organisation stimuleert samen met Unicef borstvoeding aan de hand van 10 vuistregels. Veel instanties, zoals ziekenhuizen werken volgens deze vuistregels. Hiermee krijgen zorginstellingen het felbegeerde borstvoedingscertificaat van de WHO. En als het de kersverse mama niet lukt, heb je altijd de lactatiekundige nog die kan ontdekken waarom de borstvoeding niet lekker loopt.

Het uitschakelen van de concurrent

Het alternatief voor borstvoeding is in Nederland heel goed. We hebben veel soorten flesvoeding die allemaal goed in de buurt komen van ‘the real deal’. Zelfs zo goed dat een paar jaar geleden Aziaten naar Nederland op vakantie kwamen om flesvoeding te kopen. Maar die geluiden hoor je niet vaak bij een zwangere of nieuwe mama. Sterker nog, op de verpakkingen van flesvoeding staat verplicht dat borstvoeding toch echt het beste is voor je kindje. De flesvoedingsfabrikant is K.O. en ligt kwijlend op de mat van de ring. Op die manier creëer je, beste borstvoedingsmaffia, jullie monopolie op zuigelingenvoeding.

Inspelen op huidige trend

Nou helpt het wel dat jullie goed in kunnen spelen op de huidige trends. Met name dat een steeds groter groeiende groep mensen zo natuurlijk mogelijk wil leven. E-nummers en vaccinaties zitten in een verdomhoekje en borstvoeding is heer en meester. Deze trend geeft een slinger aan het overtuigingsprincipe van ‘sociale bewijskracht’: “Als anderen er allemaal voor kiezen, dan zal het ook echt wel zo zijn.”

Schuld en schaamte bij de ouders

Dat etiket op de verpakking van flesvoeding laat maar weer eens zien hoe stevig je in je schoenen moet staan als kersverse ouders wanneer je wilt overstappen naar kunstvoeding. Elke dag wordt je geconfronteerd met de woorden dat je niet het beste kiest voor je kindje. Het houdt in stand dat je als moeder nog erg lang door blijft ploeteren en tobben, wanneer borstvoeding niet loopt zoals je wilt. Het houdt in stand dat moeders niet zomaar kiezen voor flesvoeding. Want je moet en je zult die supermoeder zijn die minimaal 3, maar liever 6 maanden borstvoeding geeft. Want borstvoeding is zo goed voor je kindje en zo goed voor jou. Dat gevoel heeft zich in onze samenleving gevestigd en genesteld. Het is het effect waar je als lobbygroep alleen maar van kunt dromen.

 

Tags
No Tag

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annelies van Ek

Voor een communicatieadviseur is het belangrijk om je te blijven ontwikkelen. Deze website stimuleert mij om over mijn vak na te denken, visie te ontwikkelen en inspiratie op te doen. Passies hierin zijn verandercommunicatie, faciliteren van interactie en verrassende events.

Momenteel werk ik bij Sabel Communicatie als veranderkundig communicatieadviseur.

Kop koffie? annelies@sabelcommunicatie.nl

Sorry, we're having trouble loading this Tumblr.