Om me heen hoor ik het vuurwerk knallen en de top 2000 staat zacht aan op de achtergrond. Het einde van 2016 is in zicht. Ook de hoogste tijd om te checken hoe het ook alweer met mijn zorgverzekering zit. En daar spelen verzekeraars goed op in. Via Facebook, billboards en reclamespotjes word ik er telkens aan herinnerd dat ik nog maar een paar dagen heb om weer een verstandige keuze te maken. Zo ook verzekeraar Anderzorg met de (naar mijn mening) irritante campagne #deleven.
Taal is dynamisch
Ja, ik ben zo’n type van :’taal is zeg maar helemaal mijn ding’. Ik hou van het Nederlands en de dynamische kant ervan. Dat we woorden kunnen overnemen uit het Frans en Engels en zelfs ieder jaar woorden verzinnen die strijden om ‘het woord van het jaar’. En ik snap ook dat we woorden overnemen van liedjes op radio of tv. Denk maar eens aan ‘Watskeburt’ en afgelopen jaar maakte ik veelvuldig gebruik van ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan’. Maar Anderzorg gaat wat mij betreft een stap te ver. Dat er rapper Sjef in 2011 uberhaupt succes had met het nummer ‘de leven’ is tot daar aan toe, maar als een zorgverzekeraar als instantie deze term serieus overneemt, is de taalverloedering dan niet toegeslagen? De eerste paar keer dat ik de reclame hoorde was ik ervan overtuigd dat het een commercial voor orgaandonatie of tegen drankmisbruik was: Zorg voor de lever.
#deleven is een hashtag om in een tweet stil te staan bij de kleine geluksmomenten van je leven. Laten we deze hype op een langzaam stervend social medium als twitter niet overnemen voor serieuze zaken als je zorgverzekering. Wat vind jij?
No responses yet