Annelies aan het werk

Een bijzondere eigenschap van het jaar 2020, is dat het ons stil zet en tegelijkertijd zo ontzettend druk maakt. Toch creëren die twee ingrediënten een perfect momentum om na te denken over hoe je je werk doet als communicatieprofessional en hoe je jouw afdeling inricht. Want was is eigenlijk de taak van een communicatieafdeling? En wat willen we dat die taak is?

Deze blog focust zich op de extern gerichte communicatieadviseur. Afgelopen maand schreef ik dezelfde blog voor interne communicatie.

Al jaren worstelt het communicatievak met accountability. Het is een jonge discipline die zichzelf regelmatig moet bewijzen. Gaat het slecht met de economie? Dan staat de communicatiebaan vaak als eerste op de tocht. Toch wint de communicatieprofessional steeds meer terrein. En dat mag ook wel. Want de externgerichte communicatieprofessional heeft hele goede kaarten in handen.

1.    Ontsluit het verhaal van de organisatie

Iedere organisatie en iedere medewerker heeft een verhaal te vertellen. Het ‘enige’ wat jij hoeft te doen is de juiste mensen op het juiste podium of platform neer te zetten. Dit betekent dat je het verhaal van de organisatie moet kennen of nog moet ophalen en vervolgens de mensen goed moet kennen. Zowel directie en medewerkers als directe stakeholders. Vanzelfsprekend heb je diverse platforms nodig waar deze mensen het verhaal van de organisatie op een natuurlijke manier kunnen vertellen. Dit kan bijvoorbeeld de eigen website zijn, film op sociale media of een persevent.

2.    Vertel de passende afgeleide van het ‘bronverhaal’

Het algemene ‘bronverhaal’ is datgene dat de organisatie richting geeft en verbindt. De ‘WHY’ gecombineerd met dilemma’s en drijfveren van medewerkers. Je kunt het ook de communicatieve, verhalende variant van de missie, visie, strategie noemen. De afdeling communicatie kan het perfect gebruiken als uitgangspunt voor de volgende kerntaken:

  1. Branding: Wat is het afgeleide merkverhaal? Wat is je positionering? Hoe verhouden merkidentiteit en gewenste identiteit? Welk merkarchetype past hierbij?
  2. Employer branding en arbeidsmarktcommunicatie: Wat voor type werkgever ben je? Waar draag je aan bij als je bij jullie komt werken?
  3. Woordvoering en crisiscommunicatie: Welke personen kunnen het beste het verhaal vertellen en in welke situatie? Hoe trainen en coachen we collega’s? Welke woorden kiezen we en welke niet in die 10 seconden quote voor het NOS-journaal? Welk platform past bij die taal en verbinding die we zoeken?
  4. Marketingcommunicatie en webcare: Wat is de ultieme klantreis met contactmomenten en op welke momenten in die reis kunnen we met het verhaal van meerwaarde zijn? Hoe zetten we die touchpoints optimaal in?
  5. PA & Strategische omgevingsmanagement: welke ontwikkelingen zien we om ons heen? Welke zijn een bedreiging voor ons en hoe koppelen we dit aan ons bronverhaal? Waar liggen kansen op waardevolle samenwerkingen? In hoeverre gaan we mee in beleidstaal of willen we juist dat stakeholders ook bepaalde woorden overnemen?

Waar is reputatiemanagement?

Het klopt dat de expertise reputatiemanagement nergens bij staat. Het bronverhaal kun je namelijk ook zien als de overkoepelende, belangrijkste tool voor reputatiemanagement. Het helpt je praten met één stem, met één taal. Geeft aandacht aan de issues die spelen. Alle kerntaken gaan er mee aan de slag en vanzelfsprekend heeft dit impact op de reputatie.

3.    Content, content, content

Bij bovenstaande stap is het verhaal inspiratie geweest voor de strategische en tactische doorvertaling voor de kerntaken. Elke kerntaak zal op een bepaald moment de voorgenomen plannen moeten realiseren en in het communicatievak staat realiseren heel vaak gelijk aan het maken van content. Krachtige content: basiscontent, verhalende content en campagnes. Investeer in specialisten die kunnen schrijven, maken, visualiseren en die de contentmachine draaiende houden. Specialisten die overkoepelend werken voor alle kerntaken om zo de diverse belangen te zien en tegelijkertijd verassende content maken.

4.    Omarm data

Als afdeling blijft het van belang om je meerwaarde aan te tonen. Leer wat werkt voor jouw doelgroep of spelers door simpele A/B-testen, gebruik data voor verrassende invalshoeken van jouw boodschap of laat data zelfs voorspellend voor je werken welke content je zou moeten maken als je kijkt naar zoekbehoefte, juiste timing en opbouw van content. En vertel je successen ook aan de interne stakeholders op een visuele manier die hen in hapklare brokken laat zien wat de resultaten zijn.

Wat zijn jouw tips voor de externgerichte communicatieprofessional?

Tags

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annelies van Ek

Voor een communicatieadviseur is het belangrijk om je te blijven ontwikkelen. Deze website stimuleert mij om over mijn vak na te denken, visie te ontwikkelen en inspiratie op te doen. Passies hierin zijn verandercommunicatie, faciliteren van interactie en verrassende events.

Momenteel werk ik bij Sabel Communicatie als veranderkundig communicatieadviseur.

Kop koffie? annelies@sabelcommunicatie.nl